Voor hetzelfde geld…
Renée is Medewerker Huurincasso bij Leystromen. Wat begon als een sprong in het onbekende, groeide uit tot een baan waarin ze écht verschil maakt. Met aandacht voor mensen achter de cijfers, bouwt ze dagelijks mee aan betaalbare woningen en leefbare buurten.
‘Na vorige banen in de horeca en retail besloot ik mezelf actief zichtbaar te maken op LinkedIn. “Laat de banen maar naar mij komen,” dacht ik. En dat gebeurde: ik werd benaderd voor een functie bij een woningcorporatie. Tijdens het eerste gesprek voelde ik meteen een klik. Geen formeel gedoe, maar oprechte interesse. Ze begonnen met: “Wie ben jij?” in plaats van: “Wat kom je doen?” Ik voelde me gezien.’
‘In het begin had ik daar eigenlijk geen beeld bij. Ik ben gestart in het Klantcontactcentrum en rolde min of meer toevallig in de huurincasso toen daar een plek vrij kwam. Nu weet ik: dit werk ligt me. Je hebt veel direct contact met huurders, vaak in lastige situaties. Dat vraagt om menselijkheid, maar ook om duidelijkheid. Het gaat niet alleen om geld, maar vooral om het verhaal achter de cijfers.’
‘Dat gevoel kwam vrij snel. Ik herinner me nog goed dat ik als KCC-medewerker een huurster ontmoette die allerlei vragen en zorgen had. Ik hielp haar stap voor stap, gewoon door rustig te luisteren en uitleg te geven. Later zei ze: “Je bent de eerste die echt even de tijd voor me nam.” Dat trof me. Bij de huurincasso heb ik dat gevoel nu nog sterker. Ik kan écht iets betekenen als mensen vastlopen.’
‘Het eerste wat ik probeer is in gesprek gaan. Niet oordelen, maar begrijpen. Is iemand tijdelijk in de knel geraakt, of is er structureel iets aan de hand? Je leert al snel het verschil tussen “niet kunnen” en “niet willen”. Voor de mensen die door omstandigheden echt niet kunnen betalen, zoeken we samen naar oplossingen. Een betalingsregeling, schuldhulp, soms zelfs hulpverlening. Als mensen niet willen meewerken, tja, dan moeten we streng zijn. Maar ook dan probeer ik eerst de mens achter het gedrag te begrijpen.’
Dan zeg ik meestal: ik zorg ervoor dat mensen hun huur betalen. En als dat niet lukt, help ik zoeken naar een oplossing. In de praktijk betekent dat veel bellen, mailen, appen, maar ook signaleren als er meer aan de hand is. Soms schakel ik collega’s in voor een huisbezoek. En als ik vermoed dat iemand in de problemen zit, stuur ik echt niet meteen een aanmaning, maar probeer ik erachter te komen wat er aan de hand is.’
‘Zonder huurinkomsten kunnen we geen woningen bouwen, onderhouden of verduurzamen. Het geld dat binnenkomt, gaat terug de wijk in. Er zit geen winstmodel achter, alles wordt besteed aan woningen en voorzieningen.
Medewerker Huurincasso Renée
Ik zie dus heel concreet dat mijn werk bijdraagt aan grotere doelen, zoals betaalbaar wonen en leefbare buurten. Dat motiveert me elke dag.
Er is veel aandacht voor je welzijn en ontwikkeling. Er wordt écht geïnvesteerd in leren en groeien. Ik heb al meerdere cursussen gevolgd. En het teamgevoel is sterk: je staat er nooit alleen voor.’
Dat het géén koude, afstandelijke functie is. Veel mensen denken: huurincasso, dat is klikken op “verstuur herinnering”. Maar er zit ontzettend veel afweging, overleg en maatwerk achter. We kijken naar individuen, naar levensverhalen. We helpen, denken mee, signaleren problemen. Ons doel is dat huurders hun woning kunnen behouden. Dat stuk zien buitenstaanders vaak helemaal niet.’
‘Soms hoor je verhalen die echt raken. Over psychische problemen of verlies. Dan moet je alsnog professioneel blijven en keuzes maken die soms hard voelen. Die balans tussen meeleven en zakelijkheid is soms pittig. Maar ik leer steeds beter hoe ik daarmee om kan gaan, door er met collega’s over te praten en het niet allemaal zelf te willen dragen.’
‘Dat ik sterk ben in gesprekken op menselijk niveau. Dat ik anderen kan motiveren, zelfs in lastige situaties. En dat ik dat op een natuurlijke manier doe, zonder scripts of spelletjes. Ik heb geleerd hoe je met empathie mensen in beweging krijgt. Dat geeft voldoening.’
‘Dat je het niet moet onderschatten, maar juist daarom is het zó waardevol. Je werkt met echte mensen, je draagt bij aan betaalbaar wonen, en je krijgt daar ook nog eens goede arbeidsvoorwaarden en veel vrijheid voor terug. Als je het verschil wilt maken, is dit een prachtige plek om te werken. Ik zie mezelf in elk geval niet meer teruggaan naar de commerciële wereld.’
‘Op de huurder die al jaren een forse achterstand had, maar steeds contact bleef houden. Hij wachtte op geld uit een letselschadezaak. Ik heb zijn dossier maandenlang gereserveerd, puur op vertrouwen. En uiteindelijk kreeg hij zijn gelijk en betaalde hij alles. Ik heb hem uitgenodigd op kantoor om ceremonieel de laatste termijn te pinnen. Ik heb hem een chocoladereep en een kaartje meegegeven met de tekst: “Ik ben trots op je.” Dát zijn de momenten waarop ik weet: mijn werk doet ertoe.’