Voor hetzelfde geld…
Maud begon bij het klantcontactcentrum en groeit nu door naar participatieconsulent. Waar ze eerst huurders telefonisch verder hielp, gaat ze straks de wijk in om verbinding te maken. Want voor haar gaat wonen verder dan een dak boven je hoofd: samen werk je aan buurten waar mensen zich thuis voelen .
‘Via een familielid dat me tijdens het kerstdiner op een vacature bij het klantcontactcentrum wees. Ik kende de corporatiesector nauwelijks en dacht eerlijk gezegd dat het een wat stoffige wereld was. Maar vanaf de eerste dag bleek dat beeld totaal niet te kloppen. Ik kwam terecht in een frisse, jonge organisatie waar veel gebeurt en waar ik meteen dacht: hier wil ik blijven.’
‘Wij zijn het eerste aanspreekpunt voor huurders. Dat varieert van mensen die op zoek zijn naar een woning, tot huurders die vragen hebben over hun woning, hun huurbetaling of onderhoud. Soms kun je direct helpen, soms verwijs je door. Geen dag is hetzelfde. Het mooiste is als je merkt dat iemand echt geholpen is door jouw informatie. Dan ga ik met een goed gevoel naar huis.’
‘Tijdens mijn inwerkperiode moest ik al snel zelfstandig aan de slag. Dat was spannend, maar ik ontdekte dat ik er goed in was: verantwoordelijkheid nemen, problemen oplossen en echt het verschil maken voor huurders. Toen wist ik: dit werk ligt mij.’
‘Met leefbaarheid. Dat is ook waarom ik de overstap maak naar participatieconsulent. In die rol ga ik letterlijk de wijk in om huurders met elkaar en met ons te verbinden. We hebben bijvoorbeeld een camper waarmee we in de wijk staan en bewoners uitnodigen voor een praatje.
Participatieconsulent Maud
Je merkt dan hoe mensen elkaar ook gaan helpen. Dat is heel waardevol: samen werken aan een fijne buurt.
‘Dat mensen vaak verwachten dat je álles voor ze kunt oplossen. Soms belanden er heftige verhalen bij ons, of voel je de wanhoop van iemand die je niet direct kunt helpen. Mijn allereerste telefoontje was meteen zo’n geval. Dat was heel intens. Dan moet je professioneel blijven, meelevend reageren en de juiste stappen zetten. Dat hoort ook bij dit werk.’
‘Hoeveel werk er in leefbaarheid gaat zitten. Onze sociaalbeheerders en participatieconsulenten doen ontzettend veel in de wijken, soms ook juridisch ingewikkelde zaken. Voor buitenstaanders lijkt een corporatie vooral bezig met woningen verhuren. Maar achter de schermen doen we veel meer om buurten prettig en leefbaar te houden.’
‘Dat ik in gesprekken echt leiderschap kan tonen. Ik wist wel dat ik communicatief sterk was, maar niet dat ik dit zo professioneel kon inzetten: empathie tonen waar nodig, maar ook zakelijk en duidelijk zijn. Die combinatie leer je hier elke dag.’
‘Die zijn er volop. Er is veel ruimte om jezelf te ontwikkelen en opleidingen te volgen. Mijn nieuwe functie voelt echt als een stap vooruit, in inhoud en verantwoordelijkheid. Dat wordt ook binnen de organisatie zo gezien: doorgroeien wordt gestimuleerd en gefaciliteerd. Dat geeft vertrouwen voor de toekomst.’
‘Daar mogen we echt niet over klagen, zeker als ik mijn salaris vergelijk met vriendinnen in andere sectoren. We hebben een sterke cao, prima secundaire voorwaarden en een ontwikkelbudget. Dus je doet zinvol werk én je krijgt er uitstekende voorwaarden bij. Voor hetzelfde geld kies je dus voor een baan met maatschappelijke impact.’
‘Op mijn overstap naar participatieconsulent, maar ook op de veerkracht van ons team. We hebben een pittig jaar gehad, maar samen hebben we alles opgepakt. Daar heb ik zelf ook een actieve rol in gespeeld. Dat maakt me trots: we doen het met elkaar, voor onze huurders én voor de leefbaarheid in de wijken.’