Road map background illustration
Cor’s verhaal over werken met aandacht en betekenis background

Achter de voordeur begint het verschil

Cor’s verhaal over werken met aandacht en betekenis

Na een loopbaan in de geestelijke gezondheidszorg en als wijkbeheerder bij meerdere corporaties in de regio Amsterdam, maakte Cor (63) in 2024 een nieuwe stap. Hij werd servicemedewerker in de regio Midden Nederland. “Ik wilde weer direct contact met huurders, problemen en ergernissen uit de weg helpen.” En dat doet hij – met ongelooflijk veel lol én resultaat.

Een carrière vol mensenwerk

Cor begon zijn loopbaan bij een GGZ-instelling waar hij ook tv-programma’s maakte met en voor cliënten. Na twintig jaar maakte bij de overstap naar de woningcorporatie. Daar werkt hij lang als sociaal beheerder en meewerkend voorman bij woningcorporaties in Amsterdam en omgeving. Hij gaf leiding aan wijk- en complexbeheerders en was verantwoordelijk voor leefbaarheid en technisch beheer in en rond duizenden woningen. “Je bent de ogen en oren van de wijk – dat was ik gewend. Maar ik wilde weer zelf meer op pad. Met m’n gereedschapskoffer onder de arm, bij mensen thuis.”

Vijf klussen per dag – en dan nog wat

Als servicemedewerker komt Cor tegenwoordig bij huurders over de vloer voor kleine technische klussen: van een klemmende deur tot een lekkende kraan. “Ik ben te gast in hun huis, en zo gedraag ik me natuurlijk ook. Hoesjes over m’n schoenen, dat helpt al. Dan sta je meteen met 1-0 voor.” Via het onderhoudsabonnement helpt Cor mensen snel en vakkundig. “De meeste mensen zie ik maar één keer. En als iets niet lukt, dan schakel ik de aannemer in.” Naast zijn eigen werk springt hij regelmatig bij voor collega’s, regelt hij gecertificeerde sleutels of beantwoordt hij een spoedklus. “We zijn met z’n tweeën voor Zeist en de Bilt, maar wat mij betreft zouden er wel vier Corren mogen rondlopen.”

Kleine reparaties, grote impact

Wat Cor doet, lijkt klein. Maar de impact is groot. “Een meneer had thuis kortsluiting. Hij zag zichzelf de feestdagen al in het donker doorbrengen. Ik kon het gelukkig oplossen. Dan zie je opluchting – dat is goud waard.” Voor Cor telt elk bezoek. “Ik kom bij mensen met de mooiste verhalen. Soms gaat het even niet om die lekkende kraan, maar om écht contact maken. Dat leer je in de zorg, en dat raak je niet zomaar kwijt.”

Blijven leren en lachen

Cor blijft zich nog steeds ontwikkelen. “Er is opleidingsbudget en we krijgen regelmatig trainingen. En dat mag ook: het werk verandert, de mensen veranderen.” Gelukkig blijft één ding gelijk: het teamgevoel. “Iedereen heeft zijn eigen discipline, maar we zijn allemaal gericht op onze huurders. En er is ook veel jong bloed – dat maakt het lekker dynamisch.”

Werken aan de voorkant van verandering

Cor ziet de maatschappelijke rol van de woningcorporatie dagelijks terug in zijn werk. “We lossen dingen op. Soms simpel, soms complex. Maar altijd met aandacht.” Wat hij zou willen veranderen? “Dat sommige opdrachten iets sneller op de juiste plek terechtkomen. Dan help je mensen nog beter uit de brand.”

“De woningcorporatie stoffig? Kom zelf kijken.”

Voor wie denkt dat werken bij een woningcorporatie saai is, heeft Cor een uitnodiging klaar: “Kom een dagje meelopen. Je zult je verbazen over het jeugdige elan en de diversiteit aan mensen én werkzaamheden.” Zelf is hij voorlopig nog niet van plan te stoppen. “Ik word 64, maar ga nog wel even door. Dit werk geeft energie. En zolang ik huurders blij kan maken, blijf ik graag gaan.”

Wil jij ook werken met betekenis – net als Cor?

Ontdek wat de woningcorporatie jou te bieden heeft.


Bekijk meer verhalen